Ana SayfaAkademik KadroLisans ProgramıLisansüstü ProgramıEtkinliklerLinklerİletişim
 
 
 

Otomatik Ürün Satış Birimleri

Zamanın gittikçe değerlendiği günümüzde insanların kısa sürede etkin bir şekilde yararlanacakları ürün ve hizmetlere gereksinim duyulmaktadır. Birçok gelişmiş Batı toplumunda bozuk metal para/kredi kartı ya da akıllı bilet kullanılarak çalışan otomatik ürün satış birimleri (vending machines) yaygın olarak kullanılmakta, ülkemizde ise bu tür birimler sayıca ve çeşitçe az bulunmaktadır. Marmaray Projesi gibi büyük ulaşım projelerinin de gündemde olduğu İstanbul’da bu tür makinaların sayıca artması ve bunlardan sağlanan ürünlerde çeşitlenme olması kaçınılmazdır.

İTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, 2004-2005 Güz Yarıyılı bitirme çalışmasının konusu otomatik ürün satış birimleri olarak belirlemiştir. Doç.Dr. Özlem Er, Yrd. Doç.Dr. Şebnem Timur, Prof. Dr. Alpay Er, Doç. Dr. Seçil Şatır, Öğr. Gör. Mehmet Erkök, Öğr. Gör. Ece Arıburun ve Araş. Gör. Pınar Yalçın yürütücülüğünde gerçekleşen çalışmada; bilet/gazete/dergi/rehber/kartpostal vs. gibi basılı kâğıt bazlı ürünler, meşrubat, bisküvi, şeker, ciklet, vs. gibi bitmiş ve paketlenmiş ürünler ve kahve, çay, sandviç gibi talep üzerine otomatik olarak hazırlanan yiyecek/içecek sunan bir otomatın tasarlanması öngörülmüştür. Çalışma kapsamında bilet, gazete, sağlık, gıda, görsel baskı ürünleri satış otomatları tasarlanmıştır.

Otomatın içinde barındırdığı ürünle olan ilişkisi, içerilen ürünlerin görsel olarak sunumlarının sağlanması yanında güvenli bir şekilde muhafaza edilebilmeleri, YTL, kredi kartı, akıllı bilet gibi alternatif bedel ödeme sistemlerinin kullanımı, otomatın konulduğu mekânla ilişkisinin işlevsel ve estetik bakımdan irdelenmesi, kullanım kolaylığı, farklı eğitimlerdeki kullanıcılar için kolay anlaşılırlığı, otomattan sağlanan ürünün nitelikleri, otomatın dolum, boşaltım ve bakım kolaylığı, çalışma esnasında üzerinde önemle durulan noktalar olmuşlardır.







Gazete Otomatı | Akın Ceylan

Türkiye’de gazete otomatı kullanımına rastlanmamaktadır. Dünyada ise bazı ülkelerde çok yaygın olmakla birlikte karşılaştığımız örneklerin hep tek gazete için olması projeyi oluştururken ana çıkış noktalardan birisini oluşturmuştur.Gazetenin hergün yenilenen bir ürün olması otomata sürekli başvurulma ihtimalini artırmaktadır. İnsanların günlük koşturmacası sırasında gazeteyi ihmal etmeleri ihtimalinin yüksek olduğu düşünüldüğünde, bu koşturmacaya ara verilmesi muhtemel yerlere (toplu ulaşım durakları, büyük işyerleri, vs.) gazete otomatı konulması ile üründen daha etkin bir şekilde faydalanılabilecektir. Bütün otomatlarda aranan dolum ve kullanım kolaylığı, az yerde çok ürün bulundurma projede göz önünde bulundurulan kriterledir.





Fresh & Clean | İrem Bektaş

Fresh & clean kişisel bakım ürünleri satmak amacıyla tasarlanmış bir otomattır. Amaç, özellikle günün büyük kısmını evleri dışında geçiren insanların, tanıdıkları ve tercih ettikleri markaların kişisel bakım ve sağlık ürünlerini, ihtiyaçları olduğu zaman rahatça bulmalarını sağlamaktır. Otomatta satılacak ürünler; Procter & Gamble Türkiye ailesinden İpana ve Orkid ürünleri, Eczacıbaşı ailesinden ise Nivea, Selin, Selpak, 8x4 ve OK ürünleri olacaktır. Otomatlar alış veriş merkezleri, iş yerleri, kültür kompleksleri ve benzeri yerlerde tuvaletlere ve spor merkezlerinde soyunma odalarına yerleştirilecektir. Otomatlar madeni Yeni Türk Lirası ile çalışmaktadır.

Otomatlar, üzerlerindeki farklı grafik uygulamalarla, koyulacakları her mekanın kendi özgü dekorasyonuna uyum sağlayabilir. Duvara monte edilecek bu otomatlar, belirli sınırlar dahilinde, farklı boyutlarda her ürüne göre rahatlıkla düzenlenebilen bir çalışma sistemine sahiptir.





Etik | Can Kutluata

Günümüz yoğun çalışma temposu içinde bir çok kişi sürekli çalışmaktan sosyal yaşamdan uzaklaştığını düşünmektedir. Uzun çalışma saatleri sonunda yapılacak kültürel/sanatsal etkinliklere zaman kalmamaktadır. Fırsat bulunan bazı günler ise önceden tahmin edemediğimiz biçimde karşımıza çıkabildiğinden hazırlıksız yakalanılır. Nerede ne olduğu internetten hızlı bir şekilde öğrenilmekte, rezervasyon yapılabilmekte ve kredi kartı bilgileri ile bilet alınabilmektedir, ancak bu gibi işlemler için internet bağlantınızın olması, sitelere daha önceden üye olmanız, ve kredi kartı numarası kullanmanız sözkonusudur. Eğer böyle bir siteye üyeliğiniz yoksa yada kredi kartı bilgilerinizi internet üzerinde kullanmak istemiyorsanız etkinliğin olacağı yere erkenden, koşturarak gidip biletinizi almalısınız. Tabi akşam trafiğinde siz gişeye varana kadar yer kalırsa.

ETİK, bilet otomatı bu durumlar için bir çözüm olarak düşünüldü.

Alışveriş merkezlerine, sinemalara, tiyatrolara, iş merkezlerine ya da yaya trafiğinin yoğun olduğu yerlere yerleştirilecek ve online olarak bir merkeze bağlı olacak bu makina sayesinde, kullanıcı bulunduğu şehirde hangi etkinliklerin bulunduğunu öğrenebilecek, ilgilendiği etkinlikler hakkında detaylı bilgi edinebilecek (etkinliğin konusu, yorumlar, kısa bir tanıtım filmi, etkinliğin bulunduğu yer, aynı bölgedeki diğer etkinlikler, salonların doluluk oranları gibi) ve nakit para ya da kredi kartı kullanarak arzu ettiği etkinliğe bilet alabilecektir.

Hizmet ne kadar kolay ulaşılabilir olursa ilgi de aynı oranda artar. Hızlı bir biçimde bilete ulaşmamızı sağlayan bu otomatlar, insanları kültürel ve sanatsal aktivitelere katılmaya da teşvik edecektir.